Πως επιλέγουμε ένα κορυφαίο σχολείο για πολύ μικρά παιδιά

Για κάποιους, η διαδικασία εύρεσης ενός σχολείου για ένα παιδι προσχολικής ηλικίας είναι απλή υπόθεση. Επισκέπτονται 2-3 “παιδικούς σταθμούς” (τι τραγικός όρος…) στην γειτονιά τους, παζαρεύουν λίγο την τιμή και τελικά επιλέγουν αυτόν που τους έκανε καλύτερη εντύπωση. Θεμιτό.

Υπάρχει βεβαια και μια άλλη ομάδα γονέων. Αυτοί που ενστερνίζονται (χωρίς να το γνωρίζουν πολλές φορές) το αμερικάνικο δόγμα που λέει: “Εχεις μόνο 20 χιλιάδες δολλάρια να επενδύσεις για την εκπαίδευση του παιδιου σου? Δώσε τα στο preschool”.

Kαι είναι λογικό το παραπάνω δόγμα. Ολα τα σχολεία από το δημοτικό και πάνω, δίνουν στο παιδί γνώσεις. Οχι μόνο βέβαια, αλλά κυρίως γνώσεις. Το preschool όμως χτίζει την προσωπικότητα του παιδιού. Και μόνον.  Πως ακριβώς γίνεται αυτό, ίσως το εξηγήσουμε σε ένα άλλο άρθρο – σίγουρα όμως μπορουμε να σας το εξηγησουμε όποτε θέλετε, δια ζώσης.

Για αυτούς τους γονείς λοιπόν, αυτούς που είναι ικανοί να ψάχνουν μήνες και μήνες για να βρουν το ιδανικό για αυτούς σχολείο, για αυτούς γραφουμε το παρόν άρθρο. Προσπαθούμε να πούμε κάποια πράγματα που εμείς στην Dorothy Snot θεωρούμε πολύ σημαντικά. Ελπίζουμε να τα βρείτε το ίδιο σημαντικά και εσείς.

Σε κάθε σχολείο που επισκέπτεστε, να έχετε στο νου σας να προσέξετε κάποια πράγματα πολύ σημαντικά που χαρακτηρίζουν, όχι το φαίνεσθαι, αλλά την ουσία της εκπαίδευσης.

Να θυμάστε π.χ. πως στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν μπορεί να συγκριθεί ένα μικρό, κορυφαίο και απολύτως εξειδικευμένο σχολείο στην εκπαίδευση πολύ μικρών παιδιών με το νηπιαγωγείο ή το προνήπιο κάποιου μεγάλου και “επώνυμου” σχολείου – το οποίο συχνά  χρησιμοποιεί το preschool ως “κράχτη” (ακόμη και εκβιαστικά) για την προσέλκυση πελατών στην επόμενη και βασική του εκπαιδευτική βαθμίδα (δημοτικό).

Eίναι σαν να θέλετε ένα βράδυ να φάτε ενα κορυφαίο γλυκό. Που θα πάτε να το αγοράσετε, στο super market? Οχι βέβαια…..

Οταν όμως βρεθείτε στο super market, σας έλθει η λιγούρα και βαριέστε να πάτε σε ενα top ζαχαροπλαστείο, τότε θα αγοράσετε το πρώτο τυποποιημενο τσουρέκι που θα βρειτε μπροστά σας, για την ευκολία του πράγματος.

Εστω λοιπόν ότι επισκέπτεστε ένα εξειδικευμένο σχολειο για πολύ μικρά παιδιά. Κατά την γνώμη μας, οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του σχολείου κατ’ ελάχιστον, θα πρέπει:

  1.  Να σας επιτρέπουν να μπαίνετε στους χώρους του σχολείου ελεύθερα, όποτε θέλετε.

Ρωτήστε π.χ, αν μπορείτε να κάνετε εσείς μια δραστηριότητα με τα παιδιά. Σε ένα καλό σχολείο, όχι μόνο θα το αποδεχθούν αυτό αλλά θα σας το προτείνουν κιόλας οι ίδιοι. Η ενεργός συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία, βοηθάει πολύ τα παιδιά να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και χαρά για την διαδικασία της μάθησης – ενώ παράλληλα προσφέρει στους γονείς εμπιστοσύνη και αυξημένο αίσθημα ασφαλείας.

  1.  Να χαίρονται όταν μπλέκεστε στα πόδια τους.

Ζητείστε π.χ. να φάτε μια μέρα μαζί με τα παιδιά, απροειδοποίητα (και πάλι σε ένα καλό σχολείο θα σας το προτείνουν μόνοι τους). Δεν είναι μόνο για να διαπιστώσετε οι ίδιοι την ποιότητα, είναι και γιατί η διαδικασία του φαγητού αποκαλύπτει πολλά για την συνοχή της ομάδας, για την δουλειά που γίνεται σε επίπεδο ορίων κοινωνικής συμπεριφοράς και για την σχέση των παιδιών με τις δασκάλες τους.

Σε ένα κορυφαίο σχολείο οι άνθρωποι, από τον πρώτο έως και τον τελευταίο είναι πολύ υπερήφανοι για την δουλειά που κάνουν. Και χαίρονται πάρα πολύ να σας την επιδεικνύουν, κάθε στιγμή!

  1.  Να «εξοργίζονται» και να το δείχνουν, όταν ακούν πράγματα με τα οποία διαφωνούν!

Πείτε ας πούμε φράσεις tricky, όπως «καλά τώρα, παιδιά είναι, και η τιμωρία χρειάζεται καμιά φορά».  Ή, «εντάξει μωρέ, δεν θα τον φέρνω και κάθε μέρα. Σιγά μη χάσει και το μάθημα!». Σε ένα σχολείο που σέβεται τον εαυτό του, οι άνθρωποι που θα ακούσουν κάτι τέτοια θα εξοργιστούν – και θα σας το δείξουν.

Διότι απλούστατα, παίρνουν την δουλειά τους πολύ στα σοβαρά για σας επιτρέψουν εσάς να την απαξιώσετε.

  1.  Να μπορούν πάντοτε να εξηγήσουν το «γιατί» πίσω από κάθε δραστηριότητα

Είναι πολύ εύκολο κάποιος να σχεδιάζει εντυπωσιακές δραστηριότητες, ερήμην των παιδιών, και μετά να τις υλοποιεί βάζοντας τα παιδιά να συμμετέχουν σαν μαϊμουδάκια και βγάζοντας όμορφες φωτογραφίες.

Το δύσκολο όμως είναι να σχεδιάζονται πράγματα ΜΑΖΙ με τα παιδιά, να στήνονται δραστηριότητες που καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες των παιδιών και που απαντούν στα δικά τους γιατί.

Τα παιδιά, μόνο όταν υπάρχει σκοπός που τα ίδια κατανοούν και επιλέγουν, συμμετέχουν ενεργά με ενθουσιασμό, χαίρονται και εξελίσσονται. Σε ένα κορυφαίο σχολείο, ακόμη και η τελευταία λεπτομέρεια έχει τον δικό της λόγο ύπαρξης. Μπορεί εσείς να διαφωνήσετε με την επεξήγηση που θα ακούσετε – αλλά πάντα πρέπει να υπάρχει μια τεκμηρίωση για κάθε γιατί.

  1.    Να τους αρέσει η καινοτομία και η διαφορετικότητα, να μην μένουν στα ίδια. Να αλλάζουν και να εξελίσονται, οι ίδιοι και το σχολειο.

Σε έναν κόσμο που έχει έλθει τούμπα πενήντα φορές τα τελευταία εβδομήντα χρόνια, είναι αστείο να μένουμε με αφοσίωση προσηλωμένοι σε πράγματα που εθεωρούντο σημαντικά πριν τριάντα, πριν είκοσι ή ακόμη και πριν πέντε χρόνια.

Ρωτήστε για το πρόγραμμα των πρώτων μηνών. Εννιά στα δέκα σχολεία ξεκινούν KΑΘΕ ΧΡΟΝΟ με το φθινόπωρο, τα πρωτοβρόχια, τον τρύγο, την παρέλαση της 28ης, κλπ. Τα ίδια τυποποιημένα πράγματα, κάθε χρόνο, και με τον ίδιο δασκαλοκεντρικό τρόπο. Μείνετε μακριά!

Η μόνη σωστή απάντηση (κατά την γνώμη μας πάντα) στην ερώτηση «τι θα κάνετε τους πρώτους μήνες;» είναι «ότι αποφασίσουν τα παιδιά»….

  1.  Να έχουν φτιάξει ένα σχολείο γεμάτο «προκλήσεις».

Μην στραβομουτσουνιάζετε βλέποντας σκάλες, γωνίες ή ριψοκίνδυνα παιχνίδια στην αυλή. Όλα αυτά είναι στοιχεία τρομερά βοηθητικά για να μπορέσουν τα παιδιά να αυξήσουν την υπευθυνότητα και την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.

Αυτό που πρέπει να παρατηρήσετε πολύ προσεχτικά είναι το ΠΩΣ οι δασκάλες τα αξιοποιούν εκπαιδευτικά όλα αυτά, ώστε τα παιδιά να προχωρούν και να εξελίσσουν την προσωπικότητα τους.

Θυμηθείτε ότι στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι να παράγει υπερ-προστατευμένα από κάθε κίνδυνο παιδιά, είναι να δημιουργεί προσωπικότητες αυτόνομες και ανεξάρτητες, με πίστη στον εαυτό και στις δυνατότητες τους.

  1.  Να έχουν επιλέξει δασκάλες με προσωπικότητα και άποψη

Προφανώς, η διεύθυνση ενός σχολείου είναι αυτή που δίνει τον χαρακτήρα και την εκπαιδευτική γραμμή. Η δασκάλα όμως είναι αυτή που θα είναι καθημερινά μαζί με το παιδί σας, αυτή είναι που θα πρέπει να εμπιστευθείτε και να μπορέσετε να επικοινωνήσετε.

Μιλήστε μαζί της και δείτε αν ταιριάζουν οι αντιλήψεις σας. Αξιολογήστε επίσης πως αντιμετωπίζει το παιδί σας στην πρώτη επαφή μαζί του, πριν ακόμη το γράψετε στο σχολείο.  Αποφύγετε οπωσδήποτε τις περιπτώσεις όπου η προσωπικότητα της δασκάλας, με το που βλέπει την διευθύντρια, απλώς εξαφανίζεται!

  1.  Να έχουν φανατικούς φίλους και φανατικούς εχθρούς…

Κρατηθείτε μακριά από την μετριότητα και την χλιαρότητα (σε όλα τα πράγματα στην ζωή, να εξηγούμαστε!). Τα καλά σχολεία, που έχουν συγκεκριμένη εκπαιδευτική άποψη και που είναι υπερήφανα για την δουλειά που κάνουν, δεν προσπαθούν να ικανοποιήσουν όλον τον κόσμο. Κρατάνε τα standard τους ψηλά και δεν κάνουν κωλοτούμπες για να μην χάσουν έναν πελάτη.

Μορφώστε οι ίδιοι προσωπική γνώμη για όλα, ξεψαχνίστε τους για τα καλά, ζητήστε ακόμη-ακόμη να μιλήσετε και με γονείς παιδιων που εχουν αποφοιτήσει από το σχολείο αυτό – και μετά επιλέξτε το σχολείο που κρίνετε ότι ταιριάζει στις ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ οικογενειακές αξίες.

  1.  Να γουστάρουν και να παθιάζονται πρώτα οι ίδιοι με το σχολείο που έχουν και με την δουλειά που κάνουν.

Αυτονόητο, δεν χρειάζεται εξήγηση….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s