γιατί το μαθαίνουμε αυτό;

της Χαριτίνης Σταυρουλάκη
υπεύθυνης προνηπιακού τμήματος
—————————————-

“Από τη σκοπιά των παιδιών, η μεγάλη σπατάλη στο σχολείο προέρχεται από την αδυναμία του να χρησιμοποιήσει τις εμπειρίες που αποκτά έξω από το σχολείο, ενώ από την άλλη πλευρά, είναι ανίκανο να εφαρμόσει στην καθημερινή ζωή αυτά που μαθαίνει στο σχολείο. Αυτή είναι η απομόνωση του σχολείου, η απομόνωσή του από τη ζωή”

John Dewey    

Ο μεγάλος φιλόσοφος και παιδαγωγός διατύπωσε στα τέλη του 19ου αιώνα μια αλήθεια που συντροφεύει την εκπαίδευση σχεδόν μέχρι σήμερα. Πόσες φορές έχουμε όλοι ως μαθητές αναρωτηθεί “γιατί το μαθαίνουμε αυτό;” και πάλι πόσες φορές έχουμε “ερωτηθεί” ως μαθητές “τι θέλουμε να μάθουμε;” Υπάρχει έστω και λίγη από τη δημοκρατία που διακήρυσσε ο John Dewey  δυο αιώνες νωρίτερα στην εκπαιδευτική διαδικασία;

Ως εκπαιδευτικός προσχολικής αγωγής με χαρά έχω να πω ότι, ΝΑΙ τα παιδιά συχνά ερωτώνται τι θέλουν να μάθουν; και φυσικά όταν τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα της επιλογής και κυρίως της ενεργούς συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία η πορεία είναι εντελώς διαφορετική. Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά, φέρνουν υλικό, κάνουν ερωτήματα, ψάχνουν απαντήσεις για κάτι που ΕΚΕΙΝΑ θέλησαν να μάθουν, αναλαμβάνουν αρμοδιότητες και ολοκληρώνουν με υπευθυνότητα ό,τι αναλάβουν, σέβονται τις επιλογές των συμμαθητών τους και το σημαντικότερο…. τα ματάκια τους λάμπουν. Μαθαίνουν γιατί εκείνα θέλουν να μάθουν. Γιατί αυτή είναι η ουσία και ο στόχος της προσχολικής αγωγής.

Σύμφωνα με τον  Dewey λοιπόν, η εκπαίδευση πρέπει να τοποθετείται μέσα στη φυσική ανάπτυξη του ανθρώπινου είδους, είναι μια κοινωνική αναγκαιότητα, μια διάσταση ζωής.  Το σχολείο λοιπόν πρέπει να απλοποιεί την κοινωνική ζωή για το παιδί (λόγω της πολυπλοκότητας και του τεράστιου όγκου γνώσεων και πληροφοριών) και να αναπαριστά τη σύγχρονη και πραγματική ζωή του παιδιού. Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο δεν πρέπει να απορρέει από τη γνώση των ενηλίκων αλλά να έχουν σχέσει με τις εμπειρίες και τα βιώματα του παιδιού. Η έννοια του ενδιαφέροντος είναι πλέον πολύ βασική, η μάθηση πρέπει να απορρέει από δραστηριότητες που ενδιαφέρουν τα παιδιά και να στηρίζεται στη φυσική τους περιέργεια. Το κριτήριο επιτυχίας δεν είναι πλέον η ποσότητα των γνώσεων αλλά η ποιότητα της πραγματοποιούμενης εργασίας.

Η φύση για άλλη μια φορά μας αποδυκνείει πόσο σοφή είναι και προικίζει τον άνθρωπο με φυσική περιέργεια η οποία είναι στην ακμή της στην προσχολική ηλικία, τότε που εγκέφαλος μπορεί να κάνει τις μεγαλύτερες συνδέσεις . Επομένως αφήστε τα παιδιά να ανακαλύψουν, να μάθουν πως να μαθαίνουν και να αγαπήσουν αυτή τη διαδικασία.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s