O ρόλος της αισθητικής παιδείας στην προσχολική αγωγή

 
της Διονυσίας Διακαναστάση
παιδαγωγού στο μεταβρεφικό τμήμα της Dorothy Snot

—————————————————————————————–

Καταρχήν καλησπέρα σας. Να συστηθώ: Ονομάζομαι Διονυσία Διακανασταση και από το Σεπτέμβρη του 2010 έρχομαι καθημερινά Ιπποκράτους 175 και Λασκάρεως. Γιατί; Γιατί εδώ καθημερινά  συναναστρέφομαι και με τους μικρούς μου φίλους! Μαθαίνουμε μαζί καινούρια πράγματα, εμπειρικά εξελισσόμαστε συνεχώς σε όλους τους τομείς. Επίσης ΑΓΑΠΙΟΜΑΣΤΕ ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ!

Από τη μικρή μου εμπειρία στην καθημερινή μου επαφή με τα παιδιά θα ήθελα να αναδείξω την αξία και το ρόλος της αισθητικής παιδείας στην προσχολική  αγωγή αλλά και τον σημαντικό ρόλο της παιδαγωγού η οποία καλείται να βοηθήσει το παιδί έτσι ώστε να προσεγγίσει βιωματικά τη γνώση μέσα από ένα γοητευτικό. Αισθητικό τρόπο διδασκαλίας ενεργοποιώντας το τρίπτυχο  ΜΥΑΛΟ – ΚΑΡΔΙΑ- ΧΕΡΙ. Η αυθεντικότητα  της ατομικής έκφρασης εγείρει τις αισθήσεις των παιδιών και τις κατευθύνει προς ένα σημείο, το ΩΡΑΙΟ. Αυτός άλλωστε είναι και ο ρόλος της αισθητικής παιδείας, μας μαθαίνει να νοούμε το ωραίο και μας κάνει άξιους να το δημιουργούμε.

Στην ηλικία των δύο ετών το μικρό παιδί  αφήνει ένα ίχνος επάνω στην κρέμα που έχει πέσει στα ρούχα του ή παίρνει τυχαία ένα φύλλο χαρτιού, το περιεργάζεται, μιλά, το δείχνει, το σχίζει και τότε… έχει δημιουργήσει ένα σχέδιο. Μπορεί να επαναλάβει αυτή την κίνηση κατά τρόπο ασυναίσθητο. Πώς μπορεί ο/η παιδαγωγός να συμβάλλει ώστε αυτή η κίνηση του παιδιού να γίνει συνειδητή, να έχει μια εξέλιξη, να γεννηθεί η επιθυμία της επανάληψης χωρίς να βλάψει τον αυθορμητισμό της δημιουργικής χειρονομίας;

Τα κέντρα προσχολικής αγωγής (παιδικοί σταθμοί-νηπιαγωγεία) είναι ο τόπος όπου το παιδί θα αποκτήσει εμπειρίες με την παρουσία του/της παιδαγωγού. Θα το ενθαρρύνουν στις αναζητήσεις του, θα το βοηθήσουν να συνειδητοποιήσει τις ενέργειές του, τα αποτελέσματα των ενεργειών τόσο από την πλευρά της έκφρασης αλλά και της γλωσσικής κατάκτησης.

Το παιδί ανακαλύπτει το ίδιο την ευχαρίστηση του να δημιουργεί αλλά πρέπει να κατανοήσει τα αποτελέσματα των σχέσεων που προκύπτουν ανάμεσα στα εργαλεία, τα υλικά, τα χρώματα, το υπόβαθρο, τη μορφή, το σχέδιο  που μπορεί και τυχαίνει να δημιουργηθεί.

Ο/η εκπαιδευτικός θα πρέπει σιγά σιγά να οδηγήσει το  παιδί έτσι ώστε οι ενέργειες του να είναι σκόπιμές και εμπρόθετες.  Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος δρόμος ανάμεσα στις ενέργειες της ελεύθερης έκφρασης και της μεθοδευμένης. Η ελεύθερη έκφραση είναι ουσιαστική, θεμελιώδης, απαραίτητη, αλλά δεν μπορεί να σταθεί μόνη της. Πολύ γρήγορα εάν δεν εμπλουτισθεί καταντά μονότονη και έχει περιορισμένα όρια.

Το ενδιαφέρον των ειδικών για τις εικαστικές δραστηριότητες του παιδιού μπορεί να κινηθεί σε δύο άξονες

Α. Ποια είναι η θέση του μαθήματος της εικαστικής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα και ποια η σχέση του με τους υπόλοιπους τομείς?

Β. Ποια είναι η επίδραση της εκπαίδευσης στην αισθητική ανάπτυξη του παιδιού?

Η διδασκαλία  των εικαστικών δραστηριοτήτων προσπαθεί να κατακτήσει τους παρακάτω στόχου

  • Να  μπορέσει ο/η εκπαιδευτικός να ανακαλύψει την ιδιαιτερότητα αυτού του μαθήματος. Τι είναι αυτό που πραγματικά ενδιαφέρει σε ένα πραγματικό «έργο τέχνης»;
  • Πώς αναπτύσσεται ένας διάλογος ανάμεσα στο έργο και στην αισθητική εμπειρία;
  • Η εξοικείωση του μαθητή με τα υλικά και τις τεχνικές τον οδηγεί στο να μάθει να είναι δημιουργικός και να αξιοποιεί τη γνώση αυτή και στους άλλους τομείς μάθησης;

Οι εικαστικές δραστηριότητες βρίσκουν πραγματικά το λόγο ύπαρξής τους μέσα από τη σύνδεσή τους με τους άλλους τομείς της καλλιτεχνικής και της  γενικής εκπαίδευσης.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s