παιδι και μαγειρικη

 
της Ευαγγελίας Ντέκα
παιδαγωγού, υπεύθυνης του μεταβρεφικού τμήματος της Dorothy Snot
———————————————————————————————-

Η μαγειρική είναι μια διαδικασία που προσφέρει πληθώρα ερεθισμάτων στα παιδιά. Aν όχι όλα, τα περισσότερα παιδιά αγαπούν το να πειραματίζονται μαζί μας την ώρα που μαγειρεύουμε. Τρελαίνονται να παίζουν με τάπερ, κατσαρόλες και ότι τελοσπάντων  βλέπουν πως χρησιμοποιεί η μαμά τους στην κουζίνα. Γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε λοιπόν αυτή την αγάπη των παιδιών ως οργανωμένη διαδικασία μάθησης;

Ένα παιδί μέσα από την μαγειρική ασχολείται με μαθηματικές έννοιες. Υπολογίζει ποσότητες «πόσα αυγά θα βάλω στο κέικ;». Γνωρίζει έννοιες όπως μισό, ολόκληρο κ.α: «Θα βάλουμε μισό πακέτο ζάχαρη». Υπολογίζει και συγκρίνει το βάρος: «το βούτυρο είναι πιο βαρύ από το αλεύρι». Γνωρίζει τα σχήματα: «θα ψήσουμε την τυρόπιτα στο ορθογώνιο ταψί».

Επιπλέον ασχολείται με φυσικές επιστήμες. Παρατηρεί πως αλλάζει η ύλη «πως το νερό όταν προσθέσω αλεύρι γίνεται ζυμάρι;». Έχει την δυνατότητα μέσα από αυτή την διαδικασία να διατυπώνει υποθέσεις τις οποίες στην συνέχεια ελέγχει. Αυτό είναι σημαντικό καθώς αναπτύσσει τον λόγο και την σκέψη των παιδιών.

Μέσα από την μαγειρική τα παιδιά αναπτύσσουν τους λεπτούς χειρισμούς. Είναι εκπληκτικό τι δυνατότητες μπορούν να αναπτύξουν και το πώς μπορούν να χειριστούν μια απλή ζύμη για κουλουράκια. Μην φοβάστε να προσφέρεται υλικά σε παιδιά. Έχω προσφέρει σε παιδιά δύο ετών μαχαίρια πλαστικά για να κόψουν λαχανικά. Ενδεχομένως, σε κάποιους γονείς να φαίνεται επικίνδυνο, σας πληροφορώ λοιπόν πως δεν είχαμε ποτέ κανένα ατύχημα. Πρόκειται για μια εκπληκτική εξάσκηση των λεπτών χειρισμών και έχει νόημα για τα παιδιά καθώς μπορούν να επέμβουν στα υλικά και να βλέπουν άμεσα τα αποτελέσματα των πράξεών τους. Για παράδειγμα «θα κόψουμε τα λαχανικά ώστε να φτιάξουμε την σαλάτα για το μεσημεριανό μας φαγητό». Σίγουρα έχει μεγαλύτερη αξία για ένα παιδί από το να του ζητήσεις να κόψει στο περίγραμμα ένα τυποποιημένο σχέδιο.

Τα παιδιά μέσα από την μαγειρική μαθαίνουν να συνεργάζονται με τους συνομηλίκους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.

Κατανοούν πόσο σημαντική είναι η γραφή και η  ανάγνωση καθώς θα πρέπει να διαβάσουμε την συνταγή για να μάθουμε τι υλικά χρειαζόμαστε και ανάλογα την ηλικία τους σημειώνουν με τον δικό τους τρόπο την συνταγή. Σε ποιο μικρά παιδιά ένας τρόπος είναι μέσα από εικόνες των υλικών που χρησιμοποιήσαμε στην μαγειρική.

Είναι σημαντικό να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να ανακαλέσουν στην μνήμη τους την διαδικασία που πραγματοποιήσαμε ώστε να φτιάξουμε το γλυκό ή το φαγητό μας.  Μπορούμε λοιπόν αφού μαγειρέψουμε να τους προσφέρουμε διάφορες φωτογραφίες με υλικά και να τους ζητήσουμε να εντοπίσουν και να κολλήσουν μόνο τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε στην μαγειρική. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσεται η παρατηρητικότητα των παιδιών και καλλιεργούμε την μνήμη και την ανάκληση των παιδιών.

Επίσης  μπορούμε να βγάλουμε φωτογραφίες από διάφορα στάδια της μαγειρικής και στην συνέχεια να προσπαθήσουμε να τα κολλήσουμε κατά χρονική ακολουθία. Τι κάναμε πρώτα ,τι έπειτα και τι στο τέλος; Έτσι αντιλαμβάνονται την έννοια του χρόνου και γνωρίζουν έννοιες χρονικής ακολουθίας.

Υπάρχουν άπειρα πράγματα που μπορούμε να δουλέψουμε μέσα από την διαδικασία της μαγειρικής. Το μόνο που χρειάζεται είναι φαντασία και πολλή αγάπη.

Βάλτε τα παιδιά σας στην κουζίνα, εμπιστευτείτε τα και καλή διασκέδαση!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s