Το Συμβολικό Παιχνίδι

 
της Αναστασίας Κουρούμπαλη
παιδαγωγού, υπεύθυνης του βρεφικού τμήματος της Dorothy Snot

———————————————————————————————–

Όλα τα χρόνια που εργάζομαι ως παιδαγωγός πολλοί γονείς αγωνιούν και με ρωτούν τι παιχνίδια πρέπει ν’ αγοράζουν στα παιδιά τους, πώς να είναι αυτά και εάν πρέπει να είναι ακριβά ή  οικονομικάκαι από ποιο υλικό να είναι φτιαγμένα.

Και εγώ τους απαντώ: αφήστε τα παιδιά σας να παίζουν με τα αντικείμενα του σπιτιού π.χ: κατσαρόλες, ποτήρια, κουτάλια, παλιά ρούχα,  πετσέτες κ.λ.π  και μην ανησυχείτε για το ποια παιχνίδια θα τους  αγοράσετε και πόσα λεφτά θα ξοδέψετε.

Τό κέρδος των παιδιών από το συμβολικό παιχνίδι θα είναι μεγαλύτερο από οποιοδήποτε παιχνίδι του εμπορίου, αρκεί να ενισχύσετε την διαδικασία με την δική σας συμμετοχή και να τους δώσετε την δυνατότητα να θέτουν τους δικούς τους όρους και ρόλους. Είναι και μια πολλή καλή ευκαιρία ουσιαστικής επαφής μεταξύ σας.

Τι είναι όμως το συμβολικό παιχνίδι;

Το παιδί όταν παίζει συμβολικά αναπαριστά κάτι, ένα αντικείμενο, μια κατάσταση. Μπορεί να χρησιμοποιεί ένα τουβλάκι σαν τηλέφωνο, να προσποιείται πως τρώει από ένα πλαστικό πιάτο, να μεταμορφώνεται μέσω της μεταμφίεσης, σε δέντρο, μαμά , γιατρός, ζωάκι, αυτοκίνητο κ.λ.π. Επίσης το παιδί ανταποκρίνεται και όταν παίζουν οι συμμαθητές του συμβολικά, σημάδι ότι είναι σε θέση να σκεφθεί αφηρημένα: π.χ: όταν ένα παιδί  μιλά στο τουβλάκι-τηλέφωνο ο συμμαθητής του τον ρωτά “μαμά;” ( Μιλάς με την μαμά σου;)

Το συμβολικό παιχνίδι εμφανίζεται στην ηλικία των 18μηνών και όσο το παιδί μεγαλώνει εξελίσσεται και γίνεται πιο σύνθετο.

Αρχικά τα παιδιά παίζουν με την κούκλα, την ταΐζουν, την κοιμίζουν, την πάνε βόλτα …

Αργότερα είναι σε θέση να κάνουν μιμήσεις π.χ: Είμαι γάτα, πουλί, σπίτι…

Όσο το παιδί μεγαλώνει αρχίζει να δίνει ρόλους σε κούκλες ή στους συμμαθητές του και στήνουν μαζί ένα παιχνίδι. Είναι συχνό σε παιδιά ηλικίας  έως 24 μηνών και συμβαίνει καθημερινά μέσα στην τάξη μου, τα κορίτσια και τα αγόρια ανά δύο να παίζουν τις μαμάδες και τους μπαμπάδες με τα παιδιά τους και να μαγειρεύουν.

Η παιδαγωγός μέσα από το  συμβολικό παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να κοινωνικοποιηθούν, να εκφράσουν τα συναισθήματα τους, να αυτοσχεδιάσουν, να αναπτύξουν την φαντασία τους, να ενδιαφερθούν για τον συμμαθητή, να εξωτερικεύσουν τυχόν άγχη και προβληματισμούς τους, να διδαχθούν τα μαθηματικά, την γλώσσα κλπ…

Το μόνο που έχει να κάνει η παιδαγωγός είναι να παρέχει υλικά καθημερινότητας και ερεθίσματα. Έτσι, τα παιδιά καταφέρνουν και ανοίγουν μόνα τους τον δρόμο προς την μάθηση.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μοιρασθώ μαζί σας ότι: Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τα παιδιά ήταν και εξακολουθεί να είναι για μένα ένα αξέχαστο, γεμάτο εμπειρίες ταξίδι!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s