για να αποκτησουν τα παιδια μας σωστες διατροφικές συνήθειες

από την Βασιλική Μιχαλάκη (επισκέπτρια υγείας – διατροφολόγο)

———————————————————————————————–

Έχουν περάσει χρόνια από την παιδική μου ηλικία, όμως μια από τις ωραίες αναμνήσεις αυτής της περιόδου ήταν οι φορές που καταφέρναμε να φάμε όλη η οικογένεια μαζί. Ήταν ιεροτελεστία, ήταν σαν να είχαμε κάνει μια μυστική συμφωνία χωρίς να έχει ειπωθεί ποτέ κάτι πάνω σ’αυτό. Περνούσαμε τόσο όμορφα αυτή την ώρα που όλοι στο σπίτι παρόλο τις υποχρεώσεις της ημέρας θα κάναμε τα πάντα για να ήμασταν συνεπείς στο ραντεβού αυτό.

Πολλά παιδιά που κατάφεραν τα βιώσουν κάτι τέτοιο το συζητούν σε πιο μεγάλη ηλικία. Είναι αλήθεια ότι είναι πολύ δύσκολο στις μέρες μας να γίνει κάτι τέτοιο μιας και οι δυο γονείς δουλεύουν και μάλιστα πολλές ώρες. Από την άλλη η δική μου η γνώμη είναι ότι μπορούμε να βρούμε λύση αρκεί να καταλάβουμε τη σημαντικότητα και να το βάλουμε προτεραιότητα.

 Οι λόγοι που το οικογενειακό τραπέζι έχει αξία και σημασία, είναι όχι μόνο για τις διατροφικές μας συνήθειες και την υγεία μας, αλλά και για τους συναισθηματικούς μας δεσμούς, την ψυχική μας ισορροπία και συμπεριφορά. Πολύ σημαντικό επίσης είναι να μπορούμε να συναντιόμαστε αν όχι κάθε μέρα τουλάχιστον 3-4 φορές την εβδομάδα και ώρες που θα έχει καταφέρει να μαζευτεί όλη η οικογένει,α με κύρια προϋπόθεση να μην υπάρχει άγχος για όλο αυτό.

Όσον αφορά τις διατροφικές συνήθειες κυρίως των παιδιών μας:

  • Με τα συχνά οικογενειακά γεύματα έχουν την δυνατότητα να κατανοήσουν καλύτερα την αξία του σπιτικού φαγητού, μιας και ποιοτικά είναι πολύ ανώτερα αφού η μητέρα που το έχει φτιάξει ξέρει τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει, αλλά κυρίως γιατί είναι μαγειρεμένο με πολύ αγάπη.
  • Δεν πιέζουμε τα παιδιά να φάνε όλο το φαγητό τους. Μη ξεχνάμε ότι τα παιδιά ξέρουν πολύ καλά πότε χορταίνουν και σταματούν.
  • Έχουμε πάντα κατά νου ότι το φαγητό δεν είναι ούτε επιβράβευση ούτε τιμωρία.
  • Καλό είναι το γεύμα να είναι ίδιο για όλους, αφενός γιατί από πρακτικής πλευράς δεν είναι εύκολο να έχουμε διαφορετικά φαγητά , αφετέρου με αυτό τον τρόπο τα παιδιά καταλαβαίνουν την αξία του γεύματος, μιας και για την προετοιμασία του έχει αφιερωθεί  χρόνος και χρήμα. Μη ξεχνάτε ότι έχει υπολογιστεί ότι μπορεί να χρειαστεί να σερβιριστεί 10-15 φορές το ίδιο φαγητό για να μπει στη διαδικασία το παιδί που βρίσκεται σε μικρή ηλικία να δοκιμάσει.
  • Τα συχνά οικογενειακά γεύματα μπορούν να βοηθήσουν να μειωθεί ο κίνδυνος παχυσαρκίας, αλλά και οι διατροφικές διαταραχές, καθώς, όταν η οικογένεια τρώει μαζί, οι γονείς έχουν την ευκαιρία να «ελέγχουν» τι και πόσο τρώνε τα παιδιά τους, βοηθώντας τους να οι υιοθετήσουν υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες κυρίως  με τον παραδειγματισμό.

Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνες:

●  Παιδιά που δειπνούν με την οικογένειά τους τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας, έχουν 15% λιγότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρα.
● Παιδιά και έφηβοι που δειπνούν με τις οικογένειές τους, καταναλώνουν σπανιότερα τρόφιμα πλούσια σε θερμίδες, λιπαρά και ζάχαρη.
● Παιδιά που τρώνε οικογενειακά σχεδόν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, έχουν 45% περισσότερες πιθανότητες να προσεγγίσουν τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για κατανάλωση 400 γρ. φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Τα αποτελέσματα αυτά επιβεβαιώνει και έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά αυτά καταναλώνουν μία επιπλέον μερίδα φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Επιπλέον, τρώνε λιγότερο συχνά τηγανητά φαγητά, καθώς και κορεσμένα και trans λιπαρά.

Όσον αφορά το ψυχολογικό κομμάτι στα οικογενειακά τραπέζια:

  • Περνάμε χρόνο με τους δικούς μας και τους δείχνουμε ότι είναι προτεραιότητα μας.
  • Βιώνουμε την αίσθηση της ασφάλειας και της σταθερότητας, νιώθοντας ότι βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον που μπορούμε να μοιραστούμε τόσο τις επιτυχίες όσο και τις ανησυχίες μας.
  • Τέλος η ώρα του φαγητού είναι μια ευχάριστη ώρα  Σε καμία περίπτωση δεν είναι η ώρα που η μαμά θα ενημερώσει τον μπαμπά για τις αταξίες της ημέρας. Δεν «ψέλνουμε» κανέναν πάνω στο τραπέζι και αποφεύγουμε τις συζητήσεις που προκαλούν ένταση. Είναι σημαντικό να μην συνδέσουν τα παιδιά την ώρα του φαγητού με «ώρα κηρύγματος», «γκρίνιας», «ενδοοικογενειακής φαγωμάρας» κλπ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s